Phu Quoc, Vietnam

Selvom vi er hjemme i Danmark igen, og efterhånden har været det i noget tid, så har jeg stadig en masse indlæg fra vores 14 uger i Asien i ærmet. Sidst at jeg sådan rigtig fortalte om vores rejse herinde, der var vi lige ankommet til Phu Quoc i Vietnam efter en lang tur fra Sihanoukville i Cambodja. Vi havde kun 3 hele dage på Phu Quoc, hvor vi blandt andet nåede at køre hele øen rundt på knallert. På vores første dag med knallert tog vi den sydlige del af øen, hvor vi både så perlefarme, An Thoi Town og havn og Coconut Prison, som var virkelig spændende. Vi gjorde stop ved Bãi Sao Beach, som af mange betegnes som den smukkeste strand på øen. Her spiste vi frokost, badede, gik en tur og drak en cola i skyggen. På vejen hjem kørte vi forbi Suoi Tranh Waterfall, som vi gjorde holdt ved. Der var desværre intet vand i vandfaldet, men der var flot natur, skægge figurer og en hel masse vietnamesere, der hang ud med dåseøl og mad, som vietnamesere nu gør. Om aftenen spiste vi burgere på Winston’s, som ifølge Tripadvisor, er den bedste restaurant på hele øen.

phoquoc8

phuquoc11

På dag 2 med knallert tog vi den nordlige side af øen. Vi startede med at køre gennem Duong Dong Town, som er den største by på øen – “hovedbyen” kan man sige. Vi fandt en lille, men sindssygt lækker strand, hvor sandet var fuldstændig som kartoffelmel. Vi tog en dukkert, tørrede i solen og begav os videre på vores færd. Vi havde planlagt at se Phu Quoc Nationalpark, og det skal jeg love for, at vi fik gjort. Det er nemlig ikke en afgrænset park, som man kender det, men derimod et helt område, som tog meget meget lang tid at køre igennem. Vejene er nemlig virkelig bumpede og vi kørte totalt offroad haha. Men det var en mega fed tur på trods af meget ømme numser! Om aftenen spiste vi på natmarkedet i Duong Dong, hvilket var en rigtig god oplevelse.

Vores oplevelse med Phu Quoc

Det er vores opfattelse, at øen er blevet ret populær de seneste år. Den har ry for at være en rigtig bownty ø, og den er virkelig også lækker! Når det så er sagt, så er der desværre rigtig meget skrald i naturen, og det var altså ikke her, at vi så det klareste vand på vores tur. Priserne er en smule dyrere end på fastlandet (fordi at man er på en ø – og denne er forholdsvis turistet) men stadig langt billigere end herhjemme. Vi kunne sagtens have tilbragt flere dage på øen, for det var et virkelig dejligt sted at være.
Hvis man har planer om at besøge øen, så er det vores opfattelse, at man skal gøre det NU! Der går nemlig ikke mange år, før at øen bliver et rent turisthelvede. I hvert fald ikke hvis man kigger på alle de kæmpe hoteller og nærmest hotel-byer, der bliver bygget ALLE VEGNE! Det er så synd, men det er desværre ofte hvad der sker, når omverdenen får øjnene op for de her små ø-perler.