One night in Bangkok

Bangkok

Haha ja overskriften er måske så klicheagtig, som den kan blive 😀 Men det er vist blevet tid til at skrive lidt om vores oplevelser i Bangkok, nu hvor vi bor et sted med internet. Jeg advarer på forhånd om, at de kommende indlæg er meget billedtunge. Men her er simpelthen så meget at tage billeder af for en lille fotonørd som mig 🙂 Så lad os bare kaste os ud i det.

Vi skulle flyve søndag eftermiddag, og da vi sad i gaten i Kastrup lufthavn blev vores navne pludselig råbt op i højtalerne med det resultat at vi blev opgraderet til business class. Flyveturen på 11 timer blev pludselig SÅ meget bedre, og den gik virkelig stærkt selvom ingen af os fik sovet særlig meget. Da vi landede i Bangkok mandag morgen var vi derfor helt smadrede, og vores døgnrytme har været helt skæv siden.

Efter opgraderingen til business var heldet heldigvis stadig med os, for da vi ankom til hotellet 6 timer før check ind, havde de et værelse ledigt til os, som vi kunne få med det samme. Vi brugte det meste af mandagen på at gå ture i nabolaget og på at sove, hvilket resulterede i at vi vågnede klokken 04 tirsdag morgen helt friske og veludhvilede.

Tirsdag var dagen hvor vi skulle prøve kræfter med Bangkoks offentlige transport. Vi var ved godt mod, havde været oppe siden klokken 04 og var rimelig veludhvilede. Vi fik købt billetter til 5 kr pr. styk og begav os mod stationen hvor sky train kører. Vi fik os imidlertid lidt af et chok, da vi så hvor mange mennesker der var! Togene var fuldstændig proppede og folk stod som sild i en tønde. Der var kø på perronen og hver gang toget stoppede blev dørene blokeret af folk der maste og skubbede for at komme med. Nørreport i myldretiden – go home! Efter omkring 20 minutter i kaosset tog vi benene på nakken og fandt en taxa.

Vi skulle cirka 10 km. Det tog 1 time og kostede 25 kroner.

Vi blev sat af ved et tempel, som indeholder en 5,5 tons tung Buddha figur i massivt guld. Det var lige ved Chinatown, så der gik vi forbi for at komme ud til vandet, hvor vi skulle finde en båd. Vi sejlede langs floden, hvilket var en rigtig fin tur og den lette vind føltes fantastisk!! Det var langt over 30 grader og den trykkende varme var næsten for meget.

Chinatown

Vi stod af båden så vi kunne se Grand Palace, men endte i stedet med at gå mod Wat Pho, som er en kæmpestor liggende Buddha i et endnu større og meget smukt tempelområde. Buddhaen skulle have nogle meget smukke perlemors indgraveringer under fødderne, men dem fik vi desværre ikke set, for Buddha manglede simpelthen sine fødder. De var i dagens anledning sendt til restauration hvilket var lidt ærgerligt.

Kæmpe liggende på Buddha på 15 meter (måske lidt mindre nu når fødderne manglede)

Klokken var nu omkring 12 og vi var begge to så svedige, klamme og udmattede at vi næsten ikke kunne holde det ud. Bangkok er en ekstrem by, og man skal virkelig være hardcore for at kunne holde varmen, lugten og trafikken ud. Vi begav os derfor mod floden og den kolde brise igen og tog til Khao San, som er et rigtig backpacker område. Vi fandt en restaurant der så pæn og hyggelig ud, og bestilte stegte nudler med kylling. Hvad vi fik er ikke til at sige, men det smagte afskyeligt dårligt. Grøntsagerne og kyllingen var gode, men det der skulle være nudler var i stedet en udefinerbar masse af dej.

Lækkert ser det ud – meeeeen…

Vi fortsatte lidt rundt i området, som emmede af backpacker- og festivalstemning, og hvis vi skal tilbage til Bangkok skal vi helt sikkert på i dette område.

Vores plan var at finde hoved stationen, springe på et tog og tage hjem. Vi turde godt prøve det offentlige nu når det var ude for myldretiden og vi skulle væk fra centrum. I stedet endte vi med at vade 180 grader i den forkerte retning på trods af at vi altså fulgte kortet. Så det blev endnu en taxa hjem til hotellet, hvor vi fik en sandwich og faldt i søvn 10 minutter efter at vores hoveder havde ramt puderne. Men klokken var jo også næsten 18.30…..